geluidsprobleem

Gestart door Format Arie, 05 februari 2005, 21:26:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Weet niet waar het anders neer te zetten.
Zit bij kennis, en die computer daar heeft geluid probleem. We horen vooral veel gekraak als we iets afspelen. Dacht even aan speakers of plugjes defect, maar andere set speakers geeft zelfde probleem. Heb via systeem bij hardware gekeken, en daar geeft hij aan bij (met uitroepteken)" op ESS Solo1 PCI AudioDrive (WDM)" ......."Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12) ". "Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen." Ik weet niet of dit de boosdoener is, en of wat te doen. Ik weet ook niet wat dan uit te zetten, want heb niet verder aan dan gewoonlijk. Weet iemand raad???

Han

Even een paar vragen :
- Wat voor besturingssysteem heeft deze PC.
- Sinds wanneer kraakt ie zo (Na installatie of de-installatie van hard- of software?)
- Heb je de geluidskaart al eens verwijderd en opnieuw laten detecteren door windows?
- Heb je de nieuwste drivers van internet al geinstalleerd?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

1. windows 2000-
2. ja, heb kaart via hardware verwijderd, en met opstart opnieuw laten detecteren.
3.Dat is denk ik het probleem.Heel veel hebben hierop zitten verwijderen en installeren, en de kennis waar ik zit weet van niets.
4. Geen drivers kunnen vinden. Is maar heel simpel en oud geluidskaartje. (Solo-1 Device Driver Version 2.50)




Zandman

Arie kijk eens op dat geluidskaartje of je het fcc nummer kan vinden
Via dat nummer kunnen we de driver misschien wel vinden
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Format Arie

Intussen niet meer nodig. Probleem is (denk ik) opgelost. Bij openmaken van computer constateerde ik een een draad (waarvan?) die kontakt maakte met de geluidskaart. Na opnieuw install van geluidskaart, is er geen probleem meer. Bedankt voor de moeite. (en ik gauw naar huis voor mocht het weer beginnen ;D ;))

Han

D'r hoort een draadje te zitten tussen de geluidskaart en CD-rom/DVD.
Dan kan je audio horen die je afspeelt in de CD-rom/DVD. Bij nieuwere PC's is dat niet meer nodig. Daar wordt het digitaal geregeld.

Maarrrrr top dat de storing opgelost is  :goed
Ik sluit het topic af. Mocht ie nog open moeten, stuur me dan ff een PM.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!