CD Brander op master of slave zetten??

Gestart door Creamon, 31 maart 2003, 15:23:26

Vorige topic - Volgende topic

Creamon

Hallo allemaal

Ik heb een vraag. Ik had een tijdje terug de CD Brander ingebouwd en toen mijn DVD speller achter de harde schijf gezet. Het kabel is wat te strak van de Harde schijf en de DVD speller en zou dus eigenlijk vervangen moeten worden voor een langere. Toen ik de CD brander inbouwde werd mij aan geraden om de CD brander aparte te zetten. Toch vraag ik mij af of ik niet gewoon de CD Brander en de DVD speller achter mekaar kan zetten?
En zo ja wat kan ik dan het beste doen de CD brander op master of slave zetten?
Ik brand altijd zo dat ik eerst de CD op de harde schijf zet voor dat ik hem ga branden.
Ik weet zou ook een langer kabel kunnen kopen daar dat er voor mij even niet inzit en mijn computer toch wel eens moete heeft om de harde schijf te vinden wil ik het toch gaan veranderen en de CD brander en DVD speller op 1 ide kabel zetten. Maar is dat mogelijk. Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes van Monique

bjo

tuurlijk kan dat wel op 1 kabel tis maar hoe je het zelf wilt ,ook met master en slave settings als je liever de brander als master hebt of de dvd.
ik heb zelf de dvd als master en de brander als slave en dat werkt prima.
het is wel zo als je alles op een kabel zet dat je wel de master/slave setting moet gebruiken
[move]there is no power like xp power[/move]

Creamon

bjo bedankt voor je antwoord  :gert Dan ga ik dat een dezer dagen even veranderen. Zal het dan zo doen als jij hebt de DVD op master en de brander op slave.
Maar wat bedoel je met
" het is wel zo als je alles op een kabel zet dat je wel de master/slave setting moet gebruiken "
Bedoel je de jumpers omzetten?
Want dat begrijp ik dat je dat moet aanpassen als je het om gaat zetten of bedoel je wat anders  :-X
Groetjes van Monique

Zandman

Bjo bedoelt dat als je de dvd speler en de brander op 1 ide kabel aansluit dat de een dan master moet worden en de andere slave.
Dus je zal de jumpers van de brander dan op slave moeten zetten aangezien jou dvd speler al master is
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Creamon

:) oke dan weet ik genoeg  :) Ik ga het dan een dezer dagen  veranderen :yessss  :gert bedankt voor jullie antwoorden
Groetjes van Monique

Han

Hmm, ik ben er geen voorstander van om DVD-speler en CD-Writer samen op één IDE te zetten. Dat kan problemen geven als je van cd naar cd gaat kopieren omdat de dataftransfer dan over een IDE gaat. Dan moeten brander en DVD steeds even op elkaar wachten bij het "versturen" of "ontvangen" van data. Met de huidige cd-writers worden de buffer-underruns die daarmee zullen ontstaan wel grotendeels opgevangen, maar ik zou het toch niet zo inbouwen.

Ideaal is de volgende configuratie :
IDE 1 : Harddisk (Master) + DVD (Slave)
IDE 2 : CD Writer (Master)

Wat je dan ook doet, je hebt dan nooit de datatransfer over een IDE als je een cd brand. Niet van harddisk naar CD-r en ook niet van CD naar CD-r. De apparaten hoeven dan niet op elkaar te wachten.
Misschien kan je de hardware zo situeren dat er minder spanning op de IDE-kabel staat? Met maar drie IDE-apparaten zou dat geen probleem mogen opleveren
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Doy

Even ter aanvulling...
Op een IDE-kabel is de "Master-aansluiting" op het einde vd kabel
De "Slave-aansluiting" is dan in het midden vd kabel.

Han

Laatst ergens gelezen dat dat niet persé hoeft. Als je maar een IDE-apparaat op de kabel op Master zet en eentje op Slave, dan mag de master ook halverwege de kabel aangesloten zijn en de slave aan het eind.
Ik was stomverbaasd, want dat wist ik nog niet. Ik heb het getest en verdomd het werkt idd. Daarmee is het situeren van de IDE-kabel vaak een stukje makkelijker omdat je dan wat beter uitkomt.  :)

Doy

Han

Creamon

Han en Doy bedankt voor jullie aanvulling. Het ging ook volledig mis ::) ben er een tijd mee bezig geweest. Had dus wel de DVD en de brander achter mekaar gezet en ik denk klaar nou mooi niet de harde schijf werd niet gevonden :martijn en ik snapte er niets van de rest had ik allemaal veranderd en zo maar nog een paar dingen uit geprobeerd nee hoor niets  :uhhh zat ik daar onder de eettafel met een rood hoofd nou dus dan maar weer alles terugdraaien  ::) wat ik nu wel heb gedaan is de harde schijf iets verplaatst en volgens mij is de spanning nu wel minder. Was nu toch bezig dus dan was dan niet veel meer werk. Nu afwachten of alles nog goed functioneerd. De DVD speller doet het wel en de brander zal het ook wel doen lijkt mij want ik heb alles terug gedraaid :LOL nu afwachten of die fout zich toch nog blijft voordoen want de spanning is volgens mij toch minder nu er is zelfs spelling. Toch bedankt voor jullie help :gert
Groetjes van Monique

Han

Je schrijft : "nu afwachten of die fout zich toch nog blijft voordoen want de spanning is volgens mij toch minder nu er is zelfs speling.".

Welke fout bedoel je? Is dat nog steeds de fout die je in dit topic gemeld hebt, Mon?
Is dat zo, PM me dan even want dan zet ik je oude topic nog even open en gaan we daar verder.

PS) Mon schreef me in een PM dat het idd om die fout gaat.
     Dit topic gaat dus dicht, en we gaan daar verder  ;)