Probleem met opstarten van WIN XP

Gestart door john, 24 oktober 2005, 12:20:33

Vorige topic - Volgende topic

john

Onlangs heb ik WIN XP opnieuw op mijn pc geïnstalleerd na vooraf mijn C:schijf te hebben geformatteerd. Alle  programma's werken perfect, inclusief Pinnacle Studio video bewerking, echter sinds de installatie verloopt het opstarten van WIN XP moeizaam en met de nodige problemen. Er is een bepaald patroon te bespeuren wat ik nader zal omschrijven. Na het aanzetten van de pc, begint ie met het testen van het geheugen, vervolgens verschijnt een (DOS achtig)scherm met allerlei tekst en getallen met als laatste regel <Verifying DMI Pool Data>. Als alles dan goed zou gaan, moet het bekende Window XP logo verschijnen met het balkje met de bewegende blauw gekleurde blokjes. Soms verschijnt het, maar soms ook niet en zit ik tegen een zwart scherm aan te kijken waar totaal niks gebeurd. Ne enige tijd wachten, schakel ik dan met de aan/uit knop de pc uit. Wacht een seconden of 10 om daarna weer de pc aan te zetten. Vaak, niet altijd echter, verschijnt dan na de geheugentest en DOS scherm een beeld met een heleboel tekst waarin keuzes kunnen worden gemaakt voor de wijze van opstarten. Als ik dan kies voor "Windows opstarten" gaat het 9 van de 10 keer goed en verschijnt na korte tijd mijn buroblad. Wat hierbij opvalt, is dat in 1e instantie alle pictogrammen onherkenbaar worden weer gegeven en deze vervolgens een voor een weer herkenbaar worden gemaakt. Een enkele keer gebeurt het dat de pc, als het buroblad is verschenen, vastloopt (het scherm bevriest)  dan wel dat de pc spontaan uit zichzelf weer opnieuw gaat opstarten. Enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze toch wel zeer eigenaardige manier van opstarten, welke ik, voordat ik WIN XP opnieuw installeerde, nooit heb gehad met de pc.

Han

Tja da's zo niet te zeggen. Elk van de geinstalleerde programma's kan de oorzaak zijn, maar ook hardware.
Tijdens de installatie niet gemerkt wanneer hij ineens traag werd? Waarom noem je "Pinnacle Studio video bewerking" nog steeds bij naam van alle programma's die je geinstalleerd hebt. Begonnen na installatie daarvan de problemen?

Citaat van: john op 16 september 2005, 14:37:23
Vanochtend 2 nieuwe geheugenbankjes van elk 256Mb erbij geplaats zodat ik totaal op 3 x 256 zit. M.u.v. Studio 8 Pinnacle, draait alles goed zo te zien en hoop het Studio probleem via het via Video forum te kunnen oplossen. Wat mij betreft sluiten deze topic en mijn dank voor alle nuttige hints en tips.
Maandje geleden schreef in het topic "WindowsXP installatie probleem". Wat zeggen ze daar op het forum van je probleem?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik noemde Pinnacle Studio in het bijzonder omdat ik daar in het verleden steeds met problemen heb gekampt. Maar nogmaals dat draait nu perfect en loopt geen enkele keer vast tijdens het renderen.
Eigenlijk is er geen een programma waarvan ik zou kunnen zeggen dat het niet goed werkt, dat is nu juist zo vreemd van dat alles. Je noemt als mogelijk oorzaak eventueel hardware, waaraan denk je dan het eerst?

Han

Zo simpel als jij dat stelt is het niet.
Harddisk en geheugen is uitgesloten (zie andere topic) en een nieuwe installatie hielp ook niet.
Tja dan blijft er nog genoeg over wat de pc zou kunnen vertragen bij het opstarten. Als er een defect apparaat is wat windows maar moeilijk kan initialiseren bij het booten dan zou dat al een hoop verklaren. Om te kijken welk apparaat dat is zal je de machine moeten strippen op de meest noodzakelijke hardwareitems na ( 1 harddisk, 1 geheugenmodule, videokaart). Gaat het booten daarmee vlot dan steeds een hardware-item erbij totdat je weet wat er loos is. Geeft dat geen uitsluitsel dan zou het zelfs je processor of moederbord kunnen zijn. 

Eroxnox

een "zelfde" soort probleem heb ik ook een keer op mijn werk gehad...daar lag het uiteindelijk aan de ide kabels...
kijk eens wanneer je deze vervang...mischien verhelp het het
De wijzen komen uut 't oosten, moar de slimsten komen uut den achterhoek

john

Zal beide suggesties gaan uitvoeren en laat in een van de komende dagen weten of dit iets heeft opgeleverd.

john

Even ter aanvulling op mijn laatste bericht. Ben momenteel bezig met de bewerking in Studio van ca. 60 min. video opnamen. Heb daar al heel wat tijd en moeite in gestoken.
Ofschoon de pc met gebruiksaanwijzigingen opstart, functioneert ie verder zonder problemen. Stelt daarom het opsporen van het probleem even uit om te voorkomen dat de boel in de soep zou kunnen lopen en ik helemaal van voren af aan met Studio opnieuw zou moeten gaan beginnen. Dus zodra ik met Studio klaar ben, begin ik aan het opsporen van de mogelijke hardware fouten.

Han

Okee John.  :)

Zoals afgesproken met je sluit ik het topic voorlopig af en heropen ik 'm als jij me een PM erover stuurt.

..... en na verzoek op 4 nov weer open.

john

Van de twee onlangs bijgeplaatste geheugenbankjes, blijkt er toch een de boosdoener van het startprobleem te zijn. Ofschoon ze beiden het juiste type zijn (PC133SDR) had een bankje een wat afwijkend formaat, in die zin dat het wat hoger (of breder) was dan de andere twee. Toen deze was verwijderd, startte de pc weer ouderwets oftewel zonder haperen. Blijft dat toch vreemd vinden, want in een eerder apart uitgevoerde geheugen test kwam niks aan het licht, want als de pc werd aangezet met de drie geheugenbankjes werden ze herkend bij memory testing (uitkomst 3 x 256 = 768Mb).
Is hier een verklaring voor te geven?

Han

Geheugen luitstert echt heel nauw. Niet alleen het type maar ook de snelheid waarop hij werkt.
De PC "slikt" alleen wat er in het manual staat. Waarschijnlijk had die ene dus een andere snelheid.
Als je die apart test dan lijkt er niks loos. Met de module is ook niks mis maar jou PC kan er kennelijk niet mee overweg in combinatie met de andere geheugenmodules.

john

Het lijkt erop dat de pc met mij een spelletje aan het doen is i.p.v. omgekeerd. Vanochtend met het opstarten weer een probleem, in die zin dat het buroblad niet wordt gevuld met de pictogrammen.
Inmiddels aan het experimenteren met alle 4 de geheugenbankjes (overigens zijn er maar 3 slots op mijn moederbord). Zoals je zegt, afzonderlijk werken ze allemaal, maar i.c.m. elkaar dus niet. Heb de manual voor mijn moederbord van de website van Aopen gedownload maar daar staat alleen in dat het geheugen PC133SDR moet zijn. Al mijn geheugenbankjes hebben een sticker waar PC133SDR opstaat. Kan jij me nog verder helpen?

Han

Laat het geheugen testen op een geheugenbankje in een winkel. Daar kunnen ze ook precies zien welk type geheugen het is en of één van de vier afwijkend is. Als je weet welke module er oorspronkelijk in de PC zat dan weet je ook meteen welke snelheid er in je PC moet.
Dat uitgebreid testen van het geheugen kan ook op de HCC-dagen

Het kan natuurlijk ook zijn dat één van de geheugenslots kapot is. Bankje-0 moet okee zijn want met één module gaat alles goed. Dat zou dan bankje-1 of 2 moeten zijn.

john

Afgelopen zatermiddag ging het helemaal fout met de pc. Opstarten ging niet meer en zat ik tegen een zwart scherm aan te kijken en dus ook geen internet verbinding om te reageren. Om een lang verhaal kort te houden. Boosdoener bleek het moederbord te zijn. Dit vervangen, helaas had ik niks meer aan mijn SDR geheugenbankjes want het nieuwe bord is van het DDR type. Alles bij elkaar een dure grap want ook de processor van het oude bord paste natuurlijk niet meer, maar gelukkig start de pc nu weer zonder problemen en loopt alles perfect. Geluk bij een ongeluk; hoefde WIN XP niet opnieuw te installeren en ook alle overige downloads van geïnstalleerde programma's.

Han

Dan hadden ze het toch bij het rechte eind hé "Pc winkel zegt, vervangt moederbord en processor en problemen zijn opgelost. "  ;)

Fijn dat hij weer werkt. Kan het topic weer dicht?

john

Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.