Meerdere bestanden op1 dvd.

Gestart door Format Arie, 10 januari 2006, 15:04:10

Vorige topic - Volgende topic

Format Arie

Weet iemand mij iets te vertellen hoe het werkt meerdere kleine dvdschijfjes (van een half uur lengte) te branden op een 1 dvd? Het gaat om vakantiefilmpjes van kennis, die klaarblijkelijk al op dvd formaat zijn.

Han

Dat schijn je te kunnen doen met "Nero Vision Express".
Je kan daar ook een menu mee maken om de verschillende filmpjes te starten. Hoe het precies werkt weet ik ook nog niet maar nu je de naam van het te gebruiken programma hebt kan je er misschien mee gaan stoeien om te kijken hoever je komt. Via google zal ook wel het een en ander te vinden zijn.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ik doe zelf ook wel videobewerking vanaf een digitale videocamera. Maar wat jij vraagt heb ik nog nooit geprobeerd. Ik bewaar namelijk altijd de originele .AVI bestanden die van de camera komen. Daarmee kun je in de toekomst altijd weer alle kanten op met zo hoog mogelijke kwaliteit.

Wat jij vraagt lijkt me nog niet zo makkelijk als de film 1 keer op dvd formaat is. Dit omdat de beelden dan al MPEG-2 gecodeerd zijn. Voor uitleg over de diverse videoformaten en handige tools gebruik ik vaak de site http://www.weethet.nl. Misschien kun je daar wel wat vinden waar je wat mee kunt. Ik kan je wel wat ideeën geven:

Het handigste zou zijn als je kennis de originele .AVI bestanden (die van de camera komen) en de bewerkingsprojecten nog heeft. Die kun je in een videobewerkingsprogramma dan eenvoudig achter elkaar op één dvd zetten. De kwaliteit kan je dan exact zo instellen dat alles wat je wilt hebben precies op een dvd past en je krijgt de best mogelijke kwaliteit dvd.

Als je die bestanden niet meer hebt zul je een tool moeten gebruiken dat de afzonderlijke dvd's decodeert en ze achter elkaar weer hercodeert. Nadeel is dat elke omrekeningsstap enig kwaliteitsverlies met zich meebrengt. Maar soms zie je dat helemaal niet. Hoe goed de uiteindelijke dvd wordt hangt vooral af van hoe goed de tools zijn die je gebruikte. Ook belangrijk is om tijdens het omrekenen zo min mogelijk andere programma's te hebben draaien die processorcapaciteit gebruiken. Dus: internetverbinding uit, antivirus en firewall uit, screensaver uitzetten en je pc niet gebruiken tijdens het rekenen.

Wellicht kan het omrekenen "met de hand" gebeuren: eerst terugrekenen naar (liefst ongecomprimeerd) .AVI op de harde schijf. Vervolgens moet je deze bestanden achter elkaar weer coderen naar MPEG-2 op één dvd. Dat coderen kan in elk geval met Nero Visionexpress zoals Han zegt. Ik denk niet dat het terugrekenen naar AVI daarmee ook lukt. Maar zoals gezegd: dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Mogelijk zijn er ook tooltjes beschikbaar waarmee beide stappen in één keer kunnen gebeuren. Op weethet.nl worden allerlei handige tools genoemd (vaak heel klein en vaak ook gratis ergens te downloaden). Misschien zit ertussen wat jij zoekt, al kon ik het zo snel niet vinden.

paul76

Hierover is echt enorm veel info op internet. Probleem is dat er zoveel formaten zijn en dat het vaak nét niet is wat je zoekt.

Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.extradvd.nl/html/dvd2vcd2.htm voor het rippen van de dvd's naar avi formaat.

paul76

Nog even verder gezocht, hier staat uitgelegd hoe je kunt doen wat jij wilt (zonder eerst naar AVI terug te gaan):

http://www.afterdawn.com/guides/archive/multiple_dvd_to_dvdr_dvd_shrink.cfm

"This guide will explain how to create your own DVD containing multiple movies from other DVD's. The resulting DVD will have no menu's however. The method is quite simple and suitable for beginners. "

Trouwens, ik zie nu dat ook onder Nero een tooltje bestaat waarmee het moet kunnen: Nero Recode
http://www.nero.com/nero6/en/Nero_Recode_2_prev.html

Nu hou ik op hoor . . . ik denk dat je hiermee vooruit kunt of niet?

Format Arie

Heb in ieder geval genoeg mogelijkheden om het uit te zoeken. bedankt allemaal. :goed