Ghost10 vragen

Gestart door Format Arie, 21 juli 2006, 20:48:54

Vorige topic - Volgende topic

Format Arie

Wil eindelijk wel eens heel mijn C: terug kunnen zetten, als het weer eens fout gaat, en zo voor mijn 65ste van mijn voornaam "Format " afkomen . Na de legale versie van XP (hiep hoi, gelukt) is dus nu Ghost 10.0 aan de beurt. En.....ondanks een dik boekje in het nederlands en 2 cd's snap ik er dus niets van. Na de installatie van 10.0, en de validatie was de 1ste backup aan de beurt. Die ging vanzelf, al deed ie alle schijven, ipv de alleen C die ik liever backup. (zijn die backups altijd kleiner dan in de werkelijkheid?).
Tot zover gaat het goed. Dan kom ik toe aan de herstelconsole testen. Ik moet dan de computer opstarten met de cd erin waarop de software voor de herstelopgeving is opgenomen. De vraag is, welke? Heb op 10.0 en op Norton ghost 2003 gekeken via verkennen, maar zie niks staan  van herstelomgeving.
Dacht, misschien moet ik ook ghost 2003 installeren (waarom zit ie er anders bij), maar dat kan weer niet want dan zegt ie dat ik de andere installatie (10.0) eerst moet verwijderen. Pfff, en zit pas op pagina 17 van de 122. Kan iemand me al wat op weg helpen?

Han

Zoek op je Ghost 10 cd naar het bestand TOUR_NL.EXE die in een map staat die tour heet.
Die verteld stap voor stap hoe je een backup moet maken en hoe je die terug moet zetten.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Die had ik al bekeken. Ik kijk nog effe verder.
Heb je een idee waarom Ghost 2003 is meegeleverd?

Han

Nee geen idee, da's raar. Ghost 2003 is twee versies terug.

Josette

Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Format Arie

Ben al heel stuk verder met Ghost 10.0, maar waar ik in herstelconsole kan testen,en hoe backup terug te krijgen in noodgevallen (dus niet gewoon via herstellen, maar als computer helemaal vastloopt), via rescuedisk (Moet je die maken, en hoe gebruik je die?) is me nog niet duidelijk. Maar ik zoek verder.

Han

Je moet de PC opstarten met de herstel-CD.
Dan start de herstelconsole van het programma ghost op.
Daarin geef jij aan welke image je terug wilt zetten naar welke partitie.

Voila  :goed

Format Arie

jaja, voila  ;D
Is de installatie cd dan ook de herstel cd?

Han

Bij de installatie van Ghost wordt aan je gevraagd of je die herstel CD wilt aanmaken. Die staat als image op de installatie-CD. Kennelijk ben je daar tijdens de installatie dan aan voorbijgegaan.

Ik heb op mijn cd een map "rescuecd" staan met daarin het bestand "rescue.iso".
Daarmee kan je met nero de iso op cd fikken en een herstel-cd maken.

Format Arie

10.0 is dan denk ik anders. Kreeg niets over rescuedisk maken, maar wel deze tekst voor de installatie: "Het wordt sterk aanbevolen om de symantec recoverydisk te testen door de computer op te starten met product-cd."
met product-cd dus, dus is dat ook meteen de recoverydisk. Met wel heeeeel erg kleine lettertjes vond ik ook zoiets op de cdlabel zelf ("Met deze cd kan de computer in geval van nood worden gestart. Gebruik de symantec hestel cd om bestanden op te halen, de computer te scannen op virussen en backupimages terug te zetten Etc.")
Heb hem na de backups maken opgestart met cd ghost 10.0 en kreeg ook eerst zwart scherm met tekst. Het ging iets te snel, en zag ook geen test (of dat scherm was het), maar dat komt nog wel.Daarna starte windows gewoon op. De rest probeer ik wel uit de handleiding te halen. Dus topic mag wat mij betreft afgesloten worden. :goed

Han

Dan zijn er verschillende Ghost10 CD's in omloop, want wat ik je eerder vertelde staat op en gebeurt met mijn Ghost10-NL cd.

Je produkt-cd (intallatie-cd) is dus bij jou ook meteen de recovery-cd.  :goed
Dat was bij Ghost 9.0 ook zo. Is veel makkelijker.

De zwarte tekst die je bij het booten te zien krijgt zal waarschijnlijk luiden :"Druk op een willekeurige toets om op te starten vanaf de cd-rom". Dat moet je rap doen anders is het voorbij. Het laden van de recovery-console vanaf de cd kan best een poosje duren. Bij ons duurt dat ongeveer 2 min en bij een vriend van ons wiens PC wat trager is wel 5 min. Hoe snel dat laad hangt dus af van welke PC je hebt.

Ik sluit het topic hiermee af. Heb je nog vragen, schroom niet  ;)