CommonName; spyware

Gestart door john, 23 augustus 2011, 15:09:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

john

Via de zoekfunctie krijg ik geen resultaat te zien als ik CommonName invoer. Al enige tijd geeft na een scan van mijn laptop het prog Spybot Search & Destroy aan dat de spyware CommonName op mijn laptop aanwezig is. Helaas is dit prog blijkbaar niet in staat deze spyware te verwijderen, want na elke nieuwe scan meldt het dat de spyware nog steeds aanwezig is. Op internet is er best wat info over te vinden. Maar de hamvraag voor mij is, wat is de meest eenvoudige manier om het te verwijderen. Heeft iemand dit al eerder met suc6 gedaan?

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, ik bedoelde de zoekfunctie op het forum. Voordat ik een probleem aan de orde stel, kijk ik altijd eerst (met de zoekfunctie) of dit al eerder op het forum is behandeld. Zo ja, zal ik geen bericht plaatsen. Over CommonName kon ik niks vinden, van daar mijn vraag. Dit even als toelichting. Ik heb het prog Spywaredoctor gedownload en de laptop laten scannen. Het vond van alles en nog wat maar CommonName zat er niet bij; tenzij Spywaredoctor dat anders benoemd? Bij Symantec (heb ik niet op de laptop staan)worden diverse versies van Windows genoemd maar Vista en ook WIN 7 staan er niet bij! De instructie over handmatig verwijderen van een rits reg. sleutel is dat te doen door een niet expert zoals ik mezelf beschouw? Zo lezend lijkt me dat de methode die Symantec opgeeft wat eenvoudiger is dan hetgeen Spydoctor vermeldt. Hoor het graag van je.

Han

Ik heb nog even gekeken op het forum van Malwarebytes of daar al een removal-instructie staat. Ook daar nog niets.
Ik zou in jouw geval ook Malwarebytes even een scan laten doen en kijken wat die ervan maakt.
Malwarebytes is doorgaans goed in het opschonen van dergelijke "troep"

Je kunt Malwarebytes hier downloaden. Enige verschil tussen de free versie en de betaalde versie is dat de free versie niet op de achtergrond mee blijft draaien om narigheid te onderscheppen. De scan/opruimprocedure is bij beide versies identiek. Na installatie het programma eerst updaten met de inbound update functie voordat je gaat scannen. Er zijn dagelijks nieuwe updates van de malware database.

Eens kijken of Malwarebytes ook CommonName detecteert/kan verwijderen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Malwarebytes had ik al geinstalleerd n.a.v. een suggestie door jou in het verleden. . Doe ik wekelijks een scan mee en zegt altijd dat er geen geinfecteerde bestanden etc. zijn gevonden dus verwijdert het helaas ook niet. Dat CommonName is niet echt gevaarlijk in die zin dat het b.v. allerlei bestanden enz. gaat besmetten, maar het volgt o.a.je surf gedrag als je tenminste IE als browser gebruikt. Mijn default browser is Mozilla maar b.v. Yahoo en Hotmail starten op in IE. Ik zal het ooit zelf, of iemand anders die de laptop heeft gebruikt op de een of andere manier hebben binnen gehaald. Wat ik lees, zit het toch vrij diep weg gestopt in je register. Ook om overkill en conflicteren te voorkomen wil ik niet teveel van dat soort malware/adware/spyware op de laptop hebben. Is dat handmatig verwijderen risicovol. Als ik eerst een backup maakt van mijn register kan er toch weinig fout gaan als ik iets verkeerds zou doen of is dat wat te simplistisch geredeneerd.

Han

Als je je aan de handleiding houd en geen andere sleutels (=entry in het register) verwijderd is er niets loos.

Wél altijd een backup maken van je register. Zie: hier.
Ik dacht dat jij met een image-programma zoals Norton Ghost werkte?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Om je laatste vraag als eerste te beantwoorden. Je kent het gezegde: luiheid is des duivel's oorkussen. De wil, intentie enz. is er omdat te doen maar om duizend en een niet valide redenen nog steeds niks van gekomen. Dus maak ik een back-up van het register en ga ik aan de slag een van de komende dagen. Laat het je uiteraard weten of het is gelukt.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Hoe is het hiermee, John?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, ik had je een paar dagen geleden al willen melden dat het is opgelost, maar, ofschoon geen excuus, was het me even ontschoten. Dat heb je als je iets even uitstelt en niet direct afhandelt. Dus wat mij betreft mag je het topic sluiten met dank voor al jouw, zoals altijd,  gewaardeerde help bij dat alles.

Han

Geeft niks John.  Fijn dat het opgelost is.  :goed


:slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!