Een verjaardag bij de Rheinfall

Vandaag is het niet zomaar een vakantiedag, het is ook de verjaardag van Han! We hebben voor deze speciale dag een tripje naar de Rheinfall in Schaffhausen gepland. Na het opstaan zijn we eerst even wakker geworden met een bakkie koffie (er staat een beetje aparte maar goed werkende koffiemachine van Malongo op de kamer). Na het aankleden naar beneden voor het ontbijt. Daarna zijn we op weg gegaan naar Zwitserland. De weersvoorspelling was wat minder dan het weer de afgelopen dagen was geweest. Die voorspelling leek aanvankelijk ook uit te komen, het was halfbewolkt en de temperatuur zakte tijdens het rijden naar 15 graden. Maar hoe dichter we bij Schaffhausen kwamen, hoe beter het weer werd. De zon kwam helemaal door en de temperatuur liep op naar 20 graden.

Nadat we een plekje voor de auto hadden gevonden was het een klein stukje (heuvelafwaarts) lopen naar de watervallen. Het geluid van het neerstortende water kwam ons al tegemoet. Maar eerst was het tijd voor een klein hapje en wat drinken. In het water van de Rijn zagen we een enorme hoeveelheid vissen zwemmen. Bij het restaurant konden we gratis oud brood krijgen om ze te voeren. Dat hebben we met veel plezier gedaan.

De meunen zijn sneller dan de zwanen en de eend!

Tijdens het eten zagen we de rondvaartbootjes naar de waterval af en aan varen. Dat wilden wij natuurlijk ook proberen. Uit de verschillende mogelijkheden hebben wij de rondvaart gekozen met een uitleg via een koptelefoon (in het Nederlands) over de bijzonderheden van de waterval en de omgeving. Eerst voeren we een stukje stroomafwaarts, daarna kwamen we echt heel dicht bij de watervallen.

Varen langs de watervallen.

De Rheinfall van Schaffhausen

De boot waarmee we langs de watervallen voeren

Wat een indrukwekkend schouwspel is dat. De watervallen zijn 23 meter hoog. In de zomer komt er ongeveer 600.000 liter water per seconde naar beneden, maar dat kan in het voorjaar oplopen tot over 1 miljoen liter per seconde. We hebben echt genoten van het tochtje en het uitzicht op al dat neerstortende water. Na de rondvaart moesten we uiteraard nog een souvenir kopen, dat is een zakmes geworden. Daarna heb ik de Focus opgehaald terwijl Han beneden even bleef wachten. Ik had al moeite om tegen de helling op te lopen, dus het was geen goed idee om Han daar tegenop te laten klimmen.

De terugweg naar het hotel reden we via een andere route. Dat was geen goed idee, we kwamen in een file terecht en hebben 3 kwartier over 3 kilometer gedaan. Uiteindelijk kwamen we weer op de autobahn terecht waar we met een vaartje van 140 kilometer het laatste stukje naar het hotel hebben gereden. In het hotel hebben we lekker gegeten en nog even gezwommen in het zwembad.
Morgen gaan we weer weg uit dit fijne hotel, en gaan we naar de volgende suite: die van van der Valk in Düsseldorf.
We hebben beiden een fijne (verjaar)dag gehad vandaag!

Reageren is niet mogelijk.