Harde schijf niet toegankelijk

Gestart door LeRrrroi, 18 februari 2005, 14:32:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeRrrroi

Hallo,

-Ik deed een fullsystemscan met Norton
-Starte mijn pc opnieuw op
-Kwam nooit meer terug in windows xp pro (scherm bleef zwart)
-Heb nu xp opnieuw geinstalleerd (overigens, de reden dat mijn pc niet meer opstarte is verholpen, de cooler werkte niet meer)

-Primary slave d-schijf (fireball), werkt
-Secondary slave e-schijf (maxtor) > niet toegankelijk, onjuist functie

Voorheen was deze schijf ook ntfs, maar als ik nu bij schijfbeheer kijk dan staat er bij bestandssysteem helemaal niks. Dit is mijn data schijf en die kan en wil ik dus niet formatteren.

Bij de installatie van windows en bij het kiezen van de installatiepartitie werd ook al aangegeven dat het bestandssysteem van deze schijf onbekend was.
ik heb deze dus niet gebruikt, maar de d-schijf, waarop windows xp voor de ´crash´ ook was geinstalleerd.
Vóór installatie heb ik deze d-schijf wel geformatteerd.

'deze computer' loopt ook traag.

help! hoe krijg ik mijn data weer toegankelijk??

alvast enorm bedankt!

Han

Heb je echt de IDE kabels goed zitten en de jumpersettings goed staan?
Ik kreeg van de week eenzelfde melding (bestandssysteem onbekend) en toen bleek de jumper niet goed te zitten op de secundairy slave. Bij de meeste schijven van maxtor moeten er géén jumpers op voor de slave-setting en voor de mastersetting 'n jumper op de meest linker twee pinnetjes.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

LeRrrroi

thanx voor je reactie.

Heb alles gecheckt en alles zit goed.

Rare is dat ná installatie van XP de schijf ineens niet meer toegankelijk werd.
Terwijl ik hiervoor een jaar lang alles precies hetzelfde had en alles ook perfect draaide.

Han

Misschien dan toch een harddisk controller probleem?

Hij is dus niet toegankelijk voor XP,  maar wordt ie wel gedetecteerd door je BIOS?
Ik bedoel zie je 'm in je BIOS en tijdens de POST van je systeem?
Zo ja, dan kan je het powermax tooltje van maxtor er even "op loslaten"
Daarmee kun je checken of er een hardwarematig probleem is.
Hoe je dat powermaxtooltje gebruikt kun je nalezen op pagina 2 van dit oude topic.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

LeRrrroi

Hij wordt inderdaad wel gedetecteerd. En ik zie hem ook in schijfbeheer, alleen zonder een bestandssysteem aanduiding. Dus net alsof de schijf nieuw is en nog geformateerd zou moeten worden. Echter, er staat wel degelijk al data op en het was altijd een ntfs bestandssysteem.

Ik ga even dat topic nalezen en je tip uitvoeren

Tot zover al heel erg bedankt

LeRrrroi

ik heb de advanced test uitgevoerd.

Alles 'passed', maar aan het eind van de test 'device failure'

Foutmelding: de9de17d

Kan deze echter niet op de site van maxtor terugvinden.

Han

Ik hoop dat je backups hebt want wat ik bij Maxtor las over een achtcijferige foutcode, daar wordt jij vast niet vrolijk van .....  :kweetniet

Users with Six (6) Digit or (8) Digit Error Codes:
A six or eight digit code indicates that the drive is failing and should be replaced as soon as possible. The six or eight digit code is used as a validation code and will be required to obtain a return authorization (RMA). If you have a three-digit code please refer to the section at the end of this article.
Six or eight digit codes are used for failure validation only and a listing of these individual codes cannot be provided. Backup your data, if possible, and obtain a RMA, provided the drive is still under warranty. If your drive is no longer under warranty you should still consider replacing it with a new unit. Do not trust your data on a failing hard disk.

For information on warranty status and drive replacement (RMA) please visit our Warranty Information Page.

Note: For any six or eight digit error codes not accepted by the RMA form, please contact the nearest Maxtor Customer Support Center

How to check your Maxtor RA / RMA or Warranty status online.



Welke versie van powermax heb je gebruikt? Was dat versie 4.09?
Waarom ik dat vraag is dit :  All versions of PowerMax prior to 4.09 are no longer supported,
it is recommended that you update to version 4.09 before testing your hard disk.



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

LeRrrroi

versie 4.21

"will be required to obtain a return authorization (RMA)..."

Wat bedoelt men hiermee?


Bugs

Met een RMA nummer (aan te vragen bij Maxtor) kun je de schijf retourzenden. Aan de hand van dat nummer weten ze bij Maxtor (in de pc-wereld wordt een RMA nummer vaak gebruikt, niet alleen bij Maxtor) wat er binnen gaat komen. Je kunt de schijf dus niet zomaar opsturen.
Groetjes van Bugs

LeRrrroi


Han

Je krijgt alleen een andere schijf als je nog in de garantieperiode zit. De lengte van die periode is wat vaag.
Harddiskfabrikanten hebben 2,5 jaar geleden jaar besloten dat de garantie op de meeste harddisks van 2 a 3 jaar teruggebracht werd naar 1 jaar. Zie hieronder een quote van het bericht wat ik er toen over geschreven heb.

Citaat van: Han op 24 september 2002, 16:29:46
[bron : www.breekpunt.nl ]

Nadat harddiskfabrikant "Maxtor" de garantieperiode op haar harde schijven verkorte van drie naar nog maar een jaar hebben nu "Seagate" en "Western Digital" het voorbeeld gevolgd. Beiden bieden vanaf 1 oktober aanstaande ook nog maar één jaar garantie op de harde schijven uit hun goedkopere product-series.

Alleen de duurdere modellen worden voorlopig nog niet teruggezet naar een garantieperiode van een jaar. Bij Maxtor zijn dat de schijven de schijven boven de 200 gigabyte, bij Western Digital de schijven uit een range die wordt bestempeld als "Special Edition". Bij Seagate worden alle IDE-schijven verkort in garantieperiode en blijven alleen de zakelijke producten zoals de SCSI-schijven uit de Cheetah-range buiten schot.

Het is misschien nieuws waar snel overheen gekeken wordt maar het verkorten van de garantieperiode kan toch wel grote betekenis krijgen. Het Europese recht gaat uit van een garantieperiode van twee jaar. Nu de producenten hun garantieperiode terugzetten naar een jaar moet de consument in het geval van problemen zijn gelijk proberen te halen via de handelaar die de harde schijf heeft verkort.

En daar kan een probleem liggen. Wie zijn schijf bij de dozenschuiver op de hoek heeft gekocht kan flink in de problemen komen wanneer die lieve meneer op de fles gaat. Een eventuele garantie kan de consument dan op zijn buik schrijven.

Ga dus na van wanneer je harddisk is, dus wanneer je 'm gekocht hebt. Informeer desnoods eens eerst bij de winkel waar je 'm gekocht hebt. Geef daar aan dat het diagnoseproggie een 8 cijferige errorcode aangeeft.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

LeRrrroi

ok, als het goed is, heb ik em in april pas een jaar. Zal eens even op zoek gaan naar de bon, als ik die nog heb.
Heb eventueel nog wel een bankafschrift waarop ik kan bewijzen dat ik al mijn onderdelen daar toen heb gekocht.

Maar als ik hem op mag sturen, zorgen zij dan ook dat mijn data niet verloren gaat? Zou mooi zijn!! Haha!

Anyway, ik denk dat hiermee het topic wel afgesloten is.

Heel erg bedankt voor jullie hulp.
Nice forum, wordt tenminste gereageerd en meegedacht...

Succes verder met de activiteiten!

Groetjes, Roy

Zandman

Als jij die harde schijf opstuurt dan krijg je een nieuwe harde schijf maar ben je idd al je data kwijt.
Ik heb toen gebruik gemaakt van een andere regeling om een nieuwe harde schijf via maxtor te krijgen
Dan moest je iets invullen en je creditkaartnummer vermelden .
Zij sturen jou dan een nieuwe harde schijf als die binnen is kan je dan je gegevens van die andere overzetten.
En als jij binnen 30 dagen die harde schijf opstuurt naar maxtor (ik heb dat aangetekend gedaan) dan is dat kosteloos.
Weet niet of die regeling nog bestaat.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Bugs

Ik hoop voor je dat een bankafschrift voldoende is. Er staan daar immers geen dingen op gespecificeerd, het is alleen een totaalbedrag. De fabrikant wil een koopbon zien, je kunt bij wijze van spreken wel voor € 200 aan batterijen hebben gekocht..... dat blijkt alleen uit een koopbon en niet uit een bankafschrift.
Maar misschien wil de winkelier je terwille zijn en de bon voor je uit zijn administratie halen.
Groetjes van Bugs

LeRrrroi

ok bedankt mensen!

Wel jammer van mijn data... overzetten is geen optie, want ik kom er niet eens meer in, laat staan dat ik de data er af kan plukken.
Grrrr weg 1200 digitale foto's... snik

Han

Tja je weet vast het toverzinnetje hieromtrent, hé......... "maak backups van belangrijke data"
Computerschijven  en DVD's en CD-r's blijven onbetrouwbaar. Sla dus belangrijke data altijd op
op 2 media.
Je kunt klaten recoveren. Dat gaat per MB maar da's heel erg duur. Gaat het om erg belangrijke foto's
dan kun je dat overwegen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!