PC hangt na aansluiten nwe HDD

Gestart door genux, 22 april 2006, 21:47:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

genux

PC gekocht met CDRW, CDRW stuk -> PC opsturen.
Bestanden gekopieerd naar nog logende Seagate 10Gb HDD.

Wil nu de HDD aansluiten op een andere PC om bij m'n bestanden te komen (P4.1.7Ghz/256Mb/Windows XP SP2) IDE1: master HDD + slave DVDrom. IDE2 master CDRW + slave Seagate 10Gb

Bij het opstarten hangt de PC nadat het overzicht van de BIOS te zien is en memory geteld is.

BIOS geactiveerd en daar is de HDD automatisch te herkennen en te zien, echter er wordt niet doorgestart naar XP.

Kan ik nog bij mijn bestanden of is de HDD overleden en heb ik pech :-[

Groeten,
Remco

Han

- Krijgt de Harddisk voldoende spanning?  M.a.w. is je voeding toereikend voor de extra harddisk
Of je voeding voldoende power heeft voor al je hardware, kun je hier berekenen.

- Heb je de harddisk al eens als master aangesloten op IDE2 op de plek van de CDRW, om uit te sluiten dat je IDE-kabel defect is. Ik neem aan dat je CDRW het wel doet? Misschien zelfs even een andere IDE-kabel gebruiken.

- Als de harddisk wel in het bios te zien is dan kan je 'm ook testenmet 'n diagnosetooltje van de fabrikant. Heb je dat al gedaan? Voor het testen van een maxtor-hdd hebben we een uitgebreide uitleg staan : Hoe test je een Maxtor harddisk met de Powermax diagnose tool?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

genux

Beste Han,

Bedankt voor je snelle reactie en heldere 'stappenplan', heb het volgende gedaan:

1)spanningscheck: ok; 220W nodig, voeding is 250W. CD/RW en DVD losgekoppeld en dan nog werkt het niet.

2)CD/RW functioneerd, HDD als master op IDE2, gedaan..ook geen succes

3)SeaTools Desktop van Seagate gedownload, via Floppydisk werkte het niet, via CDROM kon ik de diagnose uitvoeren met hetvolgende resultaat:
File Structure Test Result:   

Partition 1 (NTFS (10 GB) CDE Technology 10mb)    Result: Failed with critical Errors

    The following errors were found while scanning the volume:
     - One or more files were missing security information
     - One or more errors were found in the index
     - One or more errors were found in metadata file records

Wat nu?

PS de pc gat hangen waarbij op het scherm te zien is wat er aangesloten is op welke IDE kabels/master+slave.... er komt dan de tekst "GRUB" te staan onderaan het scherm en dan stopt de PC.

Han

Hmmm GRUB is een bootloader.
Is deze harddisk dualboot geweest met linux erbij?

Onder welke omstandigheden heb je de data op deze harddisk gezet? Vanuit Linux?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

genux

Deze HDD heeft niets met Linux te maken gehad, er is onder een XP omgeving software op gezet (alleen bestanden gekopieerd).
(IDE aangesloten, bestanden kopieren en weer loskoppelen)

Han

Je kunt nog booten met Knoppix en dan kijken of de harddisk nog wel te benaderen is.
Info over waar knoppix te vinden is en zo staat in dit topic.

Je kunt nog informatie inwinnen bij seagate wat je met de errors kunt, die de testen aangeven
en doorloop de seagate troubleshooter eens.

Er schiet me nog iets te binnen. Als er meerdere harddisk zijn kun je in je BIOS kun je aangeven vanaf welke harddisk je PC op dient te starten. Je PC probeert nu toch niet te booten van de seagate 10 gb? Dan is het logisch dat je pc niet door zou starten. Daar staat immers geen besturingssysteem op. Waarom je dan wel GRUB ziet, is mij een raadsel of het moet iets van seagate zijn?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

genux

GELUKT met Knoppix welteverstaan. Kan mijn Seagate 10Gb benaderen. Moet nu alleen nog voor elkaar zien te krijgen dat ik OF de bestanden kopieer naar een andere HDD OF achterhalen hoe de 10Gb wel opstart onder Windhoos.

I will be back..

genux

Even stil geweest...maar ben bezig. Nu moet ik het uit m'n hoofd doen. Knoppix kan alleen naar FAT32 HDD schrijven en niet naar NTFC (dit is echt even uit het hoofd). Aangezien de toegankelijke HDD niet net zo groot is als de Seagate van 10Gb is het een kwestie van kopieren, verplaatsen etc.

Mijn eigen PC heb ik inmiddels terug en daar kan ik als het goed is wel alles in 1x verplaatsen...

Keep in touch.




Het is inmiddels 1 juli 2006. Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd allang opgelost is, anders was de topicstarter er wel op teruggekomen. Dit topic gaat dicht. De topicstarter kan het topic zo nodig laten heropenen middels een PM aan een van de teamleden.