profile

Vitamine V

Vitamine V staat voor "Vrije Tijd" en "Vakantie"
Er zijn 173 Berichten en 4 Reacties.

Abonneer je op Berichten of Reacties

Dagje Duitsland (Goch, Düsseldorf en Krefeld)

30-05-2023: We hebben altijd een lijstje van wat we in Duitsland willen halen omdat heel veel dingen daar nou eenmaal goedkoper zijn maar bovenal is het naar Duitsland gaan een leuk dagje uit. Tijdens de heftige coronajaren zijn we niet meer in Duitsland geweest dus het lijstje bevatte aardig wat spulletjes waarvan we sommigen wél maar ook sommigen niet gevonden hebben. Die laatste spullen halen we dan wel weer op een andere dag of bij een volgend bezoek aan Duitsland

Bij Action in Goch (nét over de grens) lekker op ons gemak rondgekeken en wat spulletjes gekocht. Ik wilde naar Action voor een kweekas die ik online had gezien en voor nog een paar dingetjes waaronder wondersponsjes. We hadden die sponsjes online bij Amazon.nl gehaald maar dat was echt troep.

Het kasje wat ik graag wilde hebben staat hierboven op de foto. Het kan in en uit elkaar. Het past bijna op de balkontafel. Hij is alleen wat breder dan mijn tafel dus ik ga hem óf inkorten óf ik koop een plank of zo, waar ie wel compleet oppast. Dat zie ik volgend jaar wel. Ik ga hem volgend voorjaar gebruiken voor het afharden van de tomatenplanten. Dan hoef ik ze niet meer allemaal apart af te dekken wat een stuk makkelijker is.

Aan de overkant bij Action in Goch is een grote Rewe supermarkt. We hoopten dat ze daar Tia-Maria zouden hebben. Daar nemen we heel soms een beetje van maar na 6 jaar was de fles toch echt op. Ze hadden daar van alles op de afdeling voor sterke dranken maar helaas geen Tia-Maria. Ze hebben in een buitenlandse supermarkt ook dingen die hier niet te krijgen zijn. Ook leuk om rond te kijken dus en we hebben ook wat meegenomen. Voor Bugs vonden we o.a. kaassaus in een fles. Op vakanties in Amerika nam hij altijd kaas over zijn patatjes. Hij hoopt dat dit net zo lekker is. Ze hadden ook 0,2L flesjes Chenet (rode wijn) voor mij. Ik vind wijn af en toe wel lekker maar een grote fles is veel teveel en ik wil het niet weggooien. Kleine flesjes is dan een stuk gemakkelijker.

Toen in 60 minuten naar Düsseldorf gereden. Na het gebanjer van ongeveer 1,5 uur in Action en Rewe was het geen straf om een poosje te kunnen zitten in de auto. We gingen eerst naar Woolworth voor handdoeken en een grote bak voor de watermeloenplant die op het balkon staat.

Ze hadden zowaar ook een mooi stoffer en blik op steel zodat je bij het vegen niet hoeft te bukken. Diegene die we al jaren gebruiken waren al een poosje echt op. We gebruiken een zo’n set in de kattenkamer en de andere set gebruik ik op het balkon. Die op het balkon heeft door de weersinvloeden het meeste te lijden.
Woolworth had een paar dingen van ons lijstje helaas niet. Een mooie 5 liter pan en borden die naar onze zin waren hadden ze niet. Wel wat andere boodschappenlijst dingetjes waaronder dus huisdier fleece dekentjes voor in de slaapdozen van de katten.

Toen was het echt tijd om even uit te puffen onder het genot van een cola en een spa. Het was echt warm deze dag in Düsseldorf met volop zon en weinig wind. Eigenlijk begonnen we toen al behoorlijk moe te worden maar er stond nog meer op het lijstje. Na de drinkpauze hebben we bij de Drogerie Markt wat verzorgingsproducten gehaald en gingen we weer terug naar de auto.
Richting binnenstad was ongeveer 10 minuten rijden. Te ver om te lopen. We hebben de auto geparkeerd en vandaar was het ongeveer 10 min lopen naar Primark. Ik wilde daar joggingbroeken halen. De Primark broeken die ik al vele jaren binnenshuis draag zijn niet kapot maar wel lelijk en uitgelubberd. Ik heb uiteindelijk 3 joggingbroeken gescoord. Was een heel gedoe. Primark in Düsseldorf heeft 3 etages maar de paskamers en kassa’s waren alleen open op de begane grond. Dat resulteerde in een wachtrijen die langer waren dan ik ooit ergens gezien heb. De tijd begon te dringen want 20:00u gaan alle winkels dicht. Terwijl ik aan het wachten voor de paskamers en even later voor de kassa heeft Bugs dus intussen bij Karstadt (heet nu Galeria De) een nieuwe batterij in zijn horloge laten zetten. Hij is ook wezen kijken bij Deichmann voor pantoffels en bij C&A voor een badjas. Uiteindelijk kwam hij alleen terug met een nieuwe batterij. De badjas en de pantoffels die hij gezien had waren niet wat hij wilde hebben.

Op dat moment waren we redelijk gesloopt. Qua onze conditie valt er nog wel winst te behalen maar dat komt goed nu we weer wat vaker weggaan. Bugs heeft bijna altijd pijn in zijn been en ik heb altijd last van mijn onderrug en laatste tijd ook van mijn heupen. We hebben vandaag héél wat afgelopen dus hebben we goed aan onze conditie gewerkt. 🙂

Aan het einde van een dagje Duitsland eten we altijd bij McDonald’s in Krefeld. Bugs is gek op de McRib burger die in Nederland niet te krijgen is. Ik at altijd spicy kippenpootjes maar die hebben ze helaas niet meer. Nu wisselt het af wat ik eet. Deze dag was het een BigMac menu. Om 22:00u gingen we weer op huis aan. De zonsondergang van deze warme dag was erg mooi. De lucht was eerst nog roder maar dat was al weer veranderd toen ik mijn telefoon gepakt had voor de foto. Toch was het alsnog mooi. We waren even voor 01:00u weer thuis. We hebben een fijne dag gehad!

Dag 6: Een warme verjaardag

Vandaag is het een bijzondere dag, want Han is jarig!

We hadden allerlei plannen voor deze dag, het oorspronkelijke idee was om naar Brienz te gaan in Zwitserland, om daar met een tandradspoorbaan een ritje door de bergen te maken.  Het is vanuit het hotel drie uur rijden naar Brienz en dat vonden we allebei wel erg lang, je moet tenslotte ook nog eens terug dus dan zit je ruim 6 uur in de auto. Volgende plan was om met een stoomtrein een ritje te maken, dat is maar anderhalf uur rijden dus goed te doen. Alleen, het ritje met die trein duurt ook twee keer anderhalf uur. Het zou ook weer een erg warme dag worden en om dan drie uur in een trein te zitten met een beetje pech ook nog aan de zonkant, dat vonden we ook niet zo’n goed idee. Dus op het allerlaatste moment besloten we om weer te gaan midgetgolfen, deze keer vlakbij Heidelberg. Ook deze baan ging pas om 14:00open, dus op de heenweg zijn we even in Karlsruhe gestopt. Het was inmiddels al aardig warm geworden, dus tijd voor een ijsje. Die hebben we opgegeten op een bankje onder een boom, dus lekker in de schaduw.

Onderhand werd Han gebeld door een vriendin van ons voor haar verjaardag. Dat was erg leuk. Een man die op het bankje zat vroeg ons met een erg Duits accent in het Nederlands of we toevallig Nederlanders waren. Ja dus. Hij (en wij ook) vonden het erg leuk om even een praatje te maken in het Nederlands.  Toen we weer verder slenterden kwamen we een container (zoiets als een zeecontainer) tegen die op straat stond. Alleen was deze container niet gevuld met goederen maar met water, het was dus een zwembad geworden. Compleet met badjuffrouw. We hebben er maar een foto van gemaakt. Even verderop lag er een man in een ligstoel in zwembroek met zijn ogen dicht te genieten van de zon. Die stoel stond op de tramrails. Gelukkig was de straat tijdelijk afgesloten. Rare jongens soms, die Duitsers.

Bij C&A nog even gekeken naar een winterjas voor mij en geslaagd ook. Han vond nog twee shirts naar haar zin dus de stop in Karlsruhe was een geslaagde.

Tijd om door te gaan naar de golfbaan. Daar was het erg druk en erg warm. We hebben het parcours afgemaakt en net zoals dinsdag heeft Han weer gewonnen van mij. We hadden het allebei zo warm gekregen dat we geen puf meer hadden om een restaurant te gaan zoeken, dus besloten we het restaurant in het hotel maar weer te gebruiken. Het ritje van anderhalf uur terug naar het hotel hebben we genoten van de airco in de auto, we trokken langzaam een beetje bij. In het hotel was het ook aangenaam door de airco en we hebben weer lekker gegeten. Na het eten nog even naar het zwembad en zo hebben we weer een fijne (verjaar)dag gehad in Duitsland!

Een kleine week München

Na een paar dagen thuis te zijn geweest na onze vakantie in Engeland zijn we weer vertrokken naar München. Wel even bij onze Forddealer langsgereden voor het vervangen van de ruitenwissers. Dat ging deze keer uiteraard zonder problemen. Ook deze keer hebben we de reis naar München onderbroken door in Saarbücken te overnachten. Er valt over deze vakantie niet zo heel veel te vertellen, we waren beiden nogal verkouden. We voelden ons niet echt ziek, maar we hadden weinig energie. Dus zijn we lekker alle dagen in München gebleven en hebben we geen uitstapjes naar Oostenrijk gemaakt. Ook een tripje met een kabelbaan hebben we laten schieten tot een volgende keer. We kwamen wel terecht in een winkelcentrum waar een grote modelspoorbaan stond opgesteld. We hebben daar erg van genoten. We hebben er een hele poos naar staan kijken en filmpjes van gemaakt.

Ondanks de verkoudheid hebben we het erg naar ons zin gehad en kunnen we terugkijken op twee hele leuke vakanties!

Via Scarborough naar de ferry

Het is vandaag alweer tijd om richting huis te gaan rijden. Na het aankleden hebben we de auto ingeladen en toen was het tijd om nog een keer te ontbijten in het restaurant van het hotel. We werden weer vriendelijk geholpen door Keith, dat is zo’n beetje onze vaste kelner geworden. Het ontbijt smaakte weer prima. De laatste spulletjes uit de hotelkamer gepakt en uitgecheckt. Een heel fijn hotel was dit, en als we weer in deze regio op vakantie gaan nemen we beslist dit hotel weer.

Zoals altijd rijden we niet rechtstreeks naar Hull, we gaan altijd via Scarborough. Ook nu weer. Het eerste stuk van de reis konden we op de snelweg rijden, maar al snel moesten we daar van af en werden het binnenwegen. We genoten onderweg van het landschap van Yorkshire. De weg naar Hull leidde ons ook nog door Thirsk, de plaats waar James Herriot zijn dierenartsenpraktijk had. Daar is ook een James Herriot museum, die hebben we enkele jaren geleden bezocht en dat is beslist een aanrader als je van de boeken en de televisieserie houdt. Na Thirsk werd de weg erg heuvelig, met een hellingspercentage van 25%. De Focus had gelukkig weinig moeite mee. Aangekomen in Scarborough zagen we op de promenade de gevolgen van de storm van afgelopen donderdag. Het water was tot aan de winkels op de promenade gekomen, overal lag blubber. Bij een arcade waren ze zelfs de apparaten aan het verwijderen, die waren kennelijk aangetast door het water.

Na wat gespeeld te hebben op onze geliefde muntjes-schuifapparaten en nog een bakkie te hebben gedaan was het nu toch echt tijd om naar de ferry te rijden. Het was inmiddels donker en uit ervaring wisten we dat de weg naar Hull donker en bochtig is. Met Noordzeeblubber op de auto reden we naar Hull waar we ruimschoots op tijd aankwamen. We hebben lekker gegeten aan boord en de rest van de avond genoten van onze hut. Morgen vanuit Europoort het laatste stukje naar huis. We hebben een erg leuke vakantie gehad in Engeland (én Schotland). Volgende week gaan we naar Duitsland!

Een dagje Carlisle

Na de wat langere autorit van gisteren besloten we om het vandaag dicht bij huis te houden. We hadden de afgelopen dagen gemerkt dat de ruitenwissers van de Focus streepten. We hadden voor onze oude Focus wel eens eerder ruitenwissers gekocht in Engeland, dus besloten we om ze vandaag te laten vervangen. De Forddealer wilde de wissers er wel even opzetten. Alleen lukte dat niet. Omdat het stuur in in Engeland rechts zit vegen de wissers ook naar rechts. Deze wissers zitten vast met een clip en die zit in Engeland nét andersom. Dus alleen de achterwisser kon worden vervangen. Volgende week gelijk maar even in Nederland de ruitenwissers maar laten vervangen, voor het strepen te erg wordt. Daarna zijn we Carlisle zelf ingereden, waar we ondanks de kerstdrukte een goed plekje vonden in de enige parkeergarage die Carlisle rijk is. Het is een gezellige stad, met op een plein een erg leuke kerstmarkt die behoorlijk Duits aandoet.

Na nog wat kleine spulletjes gekocht te hebben zijn we naar Morrisons gereden om daar ook nog wat kleine dingen te kopen, om te eten en om de tank van de Focus vol te gooien. We hadden een rustige avond in het hotel waar we de semi-finale van de Britse X-Factor live op de tv konden volgen. Morgen weer naar de ferry, dus richting huis.

Tripje naar Schotland

De storm was inmiddels geheel over, dus besloten we om vandaag een bezoek te brengen aan Schotland. Naar Livingston, vlakbij Edinburgh. Daar is een groot winkelcentrum, het was koud buiten dus we vonden het prettiger om niet buiten te gaan rondbanjeren. TomTom bracht ons keurig naar de plaats van bestemming, maar wel via allerlei smalle weggetjes. Een mooie route voor overdag. De zon scheen dus we konden genieten van het Schotse landschap. We voelden er weinig voor om die weggetjes in het donker te gaan rijden, in deze tijd van het jaar gaat de zon hier al onder omstreeks 15:45. Dus besloten we om op de terugweg een andere route te nemen. Het winkelcentrum was een grote, véél groter dan we verwacht hadden. We hebben er dan ook enkele uren doorgebracht en ook de avondmaaltijd gebruikt. Tegen 17:30 zijn we weer op weg gegaan naar het hotel. Het sneeuwde licht toen we wegreden. De aanwijzingen van TomTom negerend zijn we via de M8 via Glasgow teruggereden. De sneeuw was inmiddels overgegaan in regen. TomTom pikte de route al weer snel op en ondanks dat we 40 kilometer hebben omgereden waren we op deze manier toch sneller terug dan via de smalle donkere binnenwegen. We hebben een erg leuke dag gehad!

Storm raast over Engeland

Er was storm voorspeld voor vandaag en die voorspelling klopte ook. Toen we wakker werden hoorden we de wind al buiten gieren. Na het aankleedritueel liepen we naar het restaurant om te ontbijten en de storm leek mee te vallen. We hadden wel op het nieuws gezien, dat het station van Glasgow was ontruimt wegens omdat er een paneel naar beneden was gekomen en ook het treinverkeer in Schotland was volledig tot stilstand gekomen. Na het ontbijt besloten we het er toch maar op te wagen en op pad te gaan.

Morecambe aan de westkust werd de bestemming van deze dag. We hadden weinig last van de wind, maar bij het oprijden van de promenade (boulevard) zagen we dat het water wel heel erg hoog stond. Zo hoog dat het af en toe over de weg kwam en dus ook gedeeltelijk over de Focus. We vonden een beschut plekje om te parkeren en hebben wat foto’s gemaakt van het woeste water. We hebben ook nog het onvermijdelijke bezoek gebracht aan een amusementhal maar daar was niets wat ons leuk leek om op te spelen, dus werd het tijd om wat warms te gaan drinken. Dat hebben we gedaan bij de overdekte markt even verderop. We hebben daar ook voor onze poes Izzy een dekentje gekocht waar ze op kan liggen. We hebben de Focus toch maar even door de wasstraat gereden, om het zeewater weg te wassen. Daarna was het tijd voor een bezoek aan ASDA, de Britse versie van Amerikaanse Walmart. Daar hebben 10 liter flessen Mountain Dew ingeslagen. We hadden in Nederland al op het internet gezien dat ze dat bij ASDA heel voordelig aanbieden en dat was ook zo. We hebben daar nog verder rondgesnuffeld tot we moe waren en zijn toen weer terug gegaan naar het hotel. De wind was inmiddels al aardig gaan liggen. We hebben in het restaurant weer de avondmaaltijd gebruikt en zo was deze stormachtige dag weer om.

Een dagje Metro Centre

Vandaag hadden we het plan opgevat om naar het Metro Centre in Gateshead (bij Newcastle) te gaan. Na het aankleden hebben we eerst een Morrisons opgezocht voor het ontbijt. Daarna zijn we op weg gegaan naar Gateshead. Het is niet ver (95 km) maar er zijn geen snelwegen die kant op dus het duurde bijna anderhalf uur voor we bij het winkelcentrum arriveerden. We hebben er een flinke tijd doorgebracht en ook de avondmaaltijd gebruikt. Dankzij TomTom konden we de weg naar het hotel in het donker goed vinden. We hebben net als gisteren de dag besloten met het bekijken van twee afleveringen van Grey’s Anatomy. Wat we morgen gaan doen, geen idee nog. Er is zware storm voorspeld dus we zien wel.

Naar Carlisle op een bijzondere dag!

Zoals verwacht werden we vanochtend vroeg wakker gemaakt door het omroepsysteem van het schip, die ons opriep om vooral het ontbijt te komen nuttigen in het restaurant. Omdat we verwachtten dat ze dat zoals gewoonlijk nog wel een paar keer zouden herhalen draaiden we ons nog even om en sliepen lekker verder. Om vervolgens weer wakker te schieten toen de kapitein via datzelfde omroepsysteem mededeelde dat we binnen enkele minuten zouden gaan aanleggen. Een snelle blik naar buiten leerde ons dat de kapitein gelijk had en een zelfde snelle blik op de klok vertelde ons dat het al 07:35 was. De ontschepingstijd is 08:00, dus dat werd opschieten. De ferry legde aan en wij waren met een noodgang aangekleed en klaar om naar het cardeck te gaan. Langzaam drong het tot mij door dat ik de tijdzone op de wekker had vergeten in te stellen, ik had het klokje de vorige avond handmatig een uur achteruit gezet. En die kreeg zoals iedere nacht een radiosignaal om gelijk gezet te worden, en stond dus weer op Nederlandse tijd. Het was dus niet 08:00 maar pas 07:00. Voor niets gehaast, maar omdat het schip al stil lag en de deuren van het cardeck opengingen zijn we toch maar in de auto gaan zitten. Toch konden we pas na 50 minuten wachten van boord. De immigratiecontrole stelde ons een paar korte vragen en toen waren we vrij om te gaan.

Naar Morrisons natuurlijk, voor een Engels ontbijt. Daarna naar een winkel van T-Mobile, die in Engeland tegenwoordig EE heet om te vragen of ze mijn simkaart klein konden knippen zodat hij weer in mijn nieuwe telefoon past. Dat hadden ze in Duitsland met onze Duitse simkaarten immers ook gedaan. Nou, hier kon dat niet, dus moest ik een nieuwe simkaart kopen voor 10 pond. De kaart van Han was nieuwer, dus die konden we zelf uitbreken zodat deze paste. Daarna zijn we op weg gegaan naar het hotel waar we even voor 14:00 arriveerden en uiterst vriendelijk werden ontvangen. We waren moe dus besloten we niet meer weg te gaan. Het avondeten hebben we in het bijgelegen restaurant gebruikt. We hadden ook nog wat te vieren immers, we zijn vandaag 10 jaar getrouwd!

Het eten was prima en we hebben de dag besloten met het bekijken van twee afleveringen van Grey’s Anatomy.
Morgen staat een bezoek aan het Metro Centre in Gateshead bij Newcastle op het programma.

Op weg naar Engeland

We gaan weer naar Engeland! Vanochtend hadden we de Focus al gewassen en volgetankt. Nadat de koffers waren ingeladen zijn we omstreeks 15:30 vertrokken naar de P&O ferry in Europoort. De Pride of Hull lag al op ons te wachten en we konden vrij snel aan boord. Ook deze keer hebben we gekozen voor de suite. Lekker veel ruimte en uitstekende bedden. We hebben prima gegeten aan boord. Vergeleken met de vorige keren was het menu iets veranderd en was er nu ook Indonesisch eten. De saté was werkelijk voortreffelijk. Alleen de koffie was niet geweldig, maar je kunt niet alles hebben. Na het eten hebben we lekker op bed op de laptop naar twee uitzendingen van de Engelse X-Factor gekeken. We zijn nu helemaal bij en kunnen in Engeland ook rustig de krant lezen zonder dat we iets zien wat we eigenlijk nog niet willen weten. Daarna werd het tijd om te gaan slapen, want morgenochtend vroeg worden we opgeroepen om te ontbijten. Wat we overigens niet gaan doen aan boord, daar hebben we een ander adresje voor. Maar je wordt er wél wakker van!